Sex tankar i Årsta

CAA4553A-C34E-4320-A462-C1A8FC5B8AD3Jag sitter på Årstateaterns scen med den tyske författaren Daniel Kehlmann. (Hann dit med tre minuter till godo, efter att ha tagit buss 160 från Gullmarsplan; kvällen är novembermörk och regnig.) Han är nog mest känd för sin bok ”Världens mått”. Det vi ska prata om är dock hans nya roman ”Tyll”, som handlar om det Trettioåriga kriget.

Samtalet flyter på lätt. Kehlmann är klipsk, kunnig, nyfiken. Min gamla bok ”Ofredsår” är en av hans inspirationskällor, vilket jag kan se bara med ansträngning. (Så skicklig är han.) Den där dryga timmen går fort, och vips sitter jag i en taxi på väg till Centralen. Vi har bytt e-postadresser. (Jag hittade ej mina visitkort, och vem behöver sådana nu för tiden?) Med mig har jag också några idéer som har dykt upp under vårt samtal:

  1. En bok är ett sätt att lära sig skriva en bok. Men det gäller bara den boken. När man börjar på en ny måste man lära om på nytt.
  2. Skillnaden mellan en historiker och en skönlitterär författare ligger ej i formen utan i relationen till det ovetbara.
  3. För att ge en övertygande bild av det förflutna inifrån behöver man ej låta bli att använda nutida ord, men man måste akta sig för att använda nutida begrepp.
  4. Problemet med vissa historiska romaner är ej att de hittar på för mycket, utan att de hittar på för litet.
  5. Dock finns det sammanhang och fakta som aldrig får fiktionaliseras, av moraliska skäl. (Som exempelvis att framställa konspirationsteorier använda för att rättfärdiga massmord som vore de fakta.)
  6. Historiska romaner är en fabel om samtiden.

3 reaktioner på ”Sex tankar i Årsta

  1. Lieber Herr Englund, hejsan Peter, stor tack för tankarna. Aus Deinen Büchern habe ich die wichtigsten Ideen für meine eigene Arbeit als Historiker bezogen, det är alltid mycket givande och jag har faktiskt väntat länge för att kunna lyssna till en diskussion mellan Dig och Daniel Kehlmann som beskrivs här. Tyvärr är Årstateatern lite utanför resmögligheterna aus Norddeutschland. Über eine Wiederholung in Hamburg, Stralsund, Bremen oder Stade würde ich mich freuen. Bästa hälsningar och stor tack för allt, Helge

    Gilla

  2. Du skriver- ”man måste akta sig för att använda nutida begrepp”
    Själv har jag blivit beroende av begrepp som; Diskursteori och konstruktioner, vilka hjälpt mig att förklara företeelser både i dåtid och i nutid. Kan du tänka dig att göra dessa undantag?

    Gilla

Lämna en kommentar